Metaverse ekonomisi dünyada ve Türkiye’de büyümeye devam ediyor. Bağımsız kuruluşlar tarafından yapılan araştırmlar dünya genelinde insanların yüzde 90’a yakınının metaverse platformuna ilgisi olduğunu gösteriyor. Metaverse’ün e-ticaret, perakende, turizm, kültür-sanat eğitim, oyun ve e-spor başta olmak üzere farklı sektörler üzerinden Türkiye’ye potansiyel ekonomik katkısının 2035 yılına kadar 37,5 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor.
GoArt Metaverse Kurucusu ve CEO’su Burak Soylu süreçle ilgili yaptığı değerlendirmede, “Global Metaverse pazarı 2021’de bu yıl itibarıyla 52 milyar dolar değere ulaştı. Uluslararası finans kuruluşu Citi tarafından hazırlanan Küresel Metavarse Perspektifler ve Çözümleri (Citi Global Perspectives & Solutions (Citi GPS) raporuna göre bu meblağın 2030 yılında 8 ila 13 trilyon dolar arasında bir değere erişmesi ve 5 milyar kullanıcıya ulaşılması öngörülüyor. Bu tahminler sadece VR gözlüklere bakılarak yapılmıyor. Mobil tabana da bakılıyor. Aksi halde sayı 1 milyarı aşamazdı. Rapora göre Metaverse, masaüstü bilgisayardan, oyun konsollarından, cep telefonlardan erişilebilen bir ortam sunacak ve mobil tabana da yayılacak” dedi.
Soylu, “Dünya’nın şu andaki gayrisafi milli hasılası yaklaşık 100 trilyon dolar. Bunun 4’te 1’i e-ticarette dönüyor ve burada 25 trilyon dolarlık bir hacimden bahsediyoruz. 8-10 yıl öncesine kadar ‘ben mağazada görüp bakmadan bir şey almam’ diyen herkes, bugün çevrimiçi alışveriş yapıyor. Ayrıca hepimiz televizyon, tablet ya da telefon gibi iki boyutlu ekranlardayız. Artık üç boyutlu bir dünyaya geçiyoruz. Bu durum tüketicinin alışveriş deneyimini de iyileştiriyor. Bir buzdolabı satın alacağınızı düşünelim. Mağazaya gitmek çok büyük bir efor ve zaman gerektiriyor. O nedenle çevrimiçi satın almaya yöneliyorsunuz. Buzdolabını beğendiniz, peki kapağını açıp içine bakmak istemez misiniz? İşte Metaverse bunu oturduğunuz yerden yapmanıza imkân sağlıyor. Yakın gelecekte, buzdolabının soğukluk derecesini bile hissedebileceksiniz. Giyilebilir teknolojiler hızla gelişiyor. Silikon Vadisi bunları konuşuyor. Çevrimiçi bir alışverişte tüketiciyi platformda tutmak çok zor. Telefonunuza düşen bir bildirim anında dikkatinizi dağıtabiliyor. Ekrana yukarıdan bir mesaj düştüğünde, gözünüz kayıyor. Deneyim yarıda kalabiliyor. Metaverse’te ise kurgunun görsel standartları öyle yüksek ki giren çıkmak istemiyor. Bu nedenle Web3’te hemen çıkma oranları Web2’ye göre çok düşük. GoArt’da bir kullanıcı ortalama 40 dakika evrende kalıyor. Bunu herhangi bir e-ticaret sitesinde yapmanız nerede ise imkânsız” diye konuştu.
Deloitte’un Metaverse ekosisteminin Türkiye’ye olası ekonomik, sosyal ve çevresel etkilerini ortaya koyduğu “Metaverse’ün Türkiye İçin Potansiyel Değeri” araştırmasına göre Metaverse potansiyel olarak Türkiye’ye 2035 için öngörülen GSYH’nin yüzde 1,3 ila yüzde 2,4’ü kadar bir ekonomik değer sağlayacak. Oluşacak bu ekonomik etkiden öncelikle yararlanacak sektörler arasında e-ticaret, perakende, turizm, kültür, eğitim, oyun ve e-spor ön sıralarda yer alıyor.
Bir yanıt bırakın